© 2015 Jacqueline van Zwieteren. All rights reserved.

To Facebook or not to Facebook?

Er zijn van die vragen waarbij je van tevoren al weet welk antwoord je zult gaan krijgen. Ik bedoel niet de retorische vraag, waarbij de vraag meer een nadrukkelijke mededeling is en er geen antwoord wordt verwacht. Nee, ik bedoel van die vragen waarvan je het antwoord al kunt raden door te sturen aan wie je de vraag stelt.

Vraag ik aan mijn kinderen: ‘Wat zullen we vanavond eten? Een maaltijd van McDonalds of andijviestamppot met spekjes?’ dan zullen zij zonder enige twijfel voor de eerste optie kiezen. Stel ik dezelfde vraag aan mijn man, zal hij zeker weten voor de tweede optie gaan. Afhankelijk van mijn eigen trek, stuur ik mijn vraag naar het gewenste antwoord.

Zo gaat het ook met mijn zakelijke Social Media. Vraag ik aan mijn Twittercontacten: ‘Zal ik op Facebook…?’ dan zal de meerderheid reageren met: ‘Nee, weg met Fakebook, onbetrouwbaar!’ Vraag ik hetzelfde aan mijn volgers op Facebook, zeggen ze: ‘Ja, blijf, leuk joh!’ Dus, wederom afhankelijk van mijn stemming stel ik zo af en toe deze vraag.

Facebookers die niets met Twitter hebben, Twittergebruikers die Facebook hekelen. De LinkedInclub die soms wars lijkt van beiden. Google+ die zich dagelijks aan mij opdringt. Goedbedoelde en door mij gevraagde marketingadviezen die leiden tot: Open een Instagramaccount! Start een (extra) blog op Tumblr! Zit je nog niet op Pinterest? Poeh, het ziet er allemaal aantrekkelijk en interessant uit. En ik open, ik sluit, ik blijf besluiteloos. Ondernemers die op alle social-mediakanalen te vinden zijn? Ik ben jaloers. De tijd, de content, de zin: waar halen ze die vandaan?

We hadden een onstuimige lente in Nederland, die ik o.a. gebruikt heb om mijn nieuwe activiteit – cursussen & workshops (levens)verhalen schrijven – te ontwikkelen. Tijdens deze lente heb ik de Facebookpagina van Het Verhaal Achter een verlate winterslaap gegund. Een groep Facebookers is mij vanaf dat moment gaan volgen via mijn verhalenmail. Dat vind ik ontzettend leuk en waardeer ik enorm!

Het Facebookwinter- annex lenteslaapje zou geruisloos zijn overgaan in een eeuwige rust als er niet onlangs – en niet voor de eerste keer – aan mij werd gevraagd: ‘Ben jij gestopt met je bedrijf Het Verhaal Achter? Ik zie je namelijk niet meer op Facebook…’ Nee! De impact van social media. Het inzetten van social media. Ik ontkom er duidelijk niet aan.

‘Doe het op een manier die bij je past.’ Dit laatste advies is ongetwijfeld het beste advies dat ik heb gekregen. En ik kan er niets anders meer van maken dan: ‘To be yourself in a world that is constantly trying to make you something else is the greatest accomplishment.‘*

 

*Quote: Ralph Waldo Emerson
Foto: Social Media

 

Je kunt bovenstaande delen op: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
  • 'Write what should not be forgotten.'
    - Isabel Allende

  • Het Verhaal Achter

  • Schrijfactiviteiten

  • Het Verhaal Achter volgen op

    • Facebook
    • Twitter
    • Linkedin
  • Recente blogs

  • Wil je op de hoogte blijven?

6 Reacties

  1. Stephanie
    Geplaatst op 13 juni 2015 om 01:29 | Permalink

    Mooi geschreven, goede afwegingen en dat jij bij jezelf blijft is super. Dat deed je vroeger in de klas al, daar bewonderde ik je al voor…. Dat is echt een herinnering. Een mooie herinnering.
    Ik vind het ontzettend mooi hoe jij dit allemaal opzet en ontwikkelt. En hoe je stimuleert, zeker ook de nadruk op laatste stukje van dat woord hoe je deelnemers “leert” om verhalen te schrijven.
    Trots op een oude schoolvriendin.

    • Jacqueline
      Geplaatst op 14 juni 2015 om 12:17 | Permalink

      @Stephanie Wat een lieve woorden :-). Dank je wel!

  2. Frans van Rheenen
    Geplaatst op 13 juni 2015 om 15:49 | Permalink

    Kwetsbaarheid is kracht. Je durft het aan om je twijfel publiekelijk te maken. Ik denk dat velen dat herkennen en zich nu gesterkt voelen dat zij niet de enigen zijn, die watertrappelen in de social mediapoel. Ik in ieder geval, dank Jacq.

    • Jacqueline
      Geplaatst op 14 juni 2015 om 12:18 | Permalink

      @Frans Graag gedaan! 😉

  3. Carla van Vliet
    Geplaatst op 13 juni 2015 om 19:10 | Permalink

    Social Media is wat jij er van maakt….toch? 😉

    • Jacqueline
      Geplaatst op 14 juni 2015 om 12:19 | Permalink

      @Carla Je hebt helemaal gelijk en tegelijkertijd blijft het soms knap lastig!

Plaats een reactie

Uw e-mail wordt nooit gepubliceerd noch gedeeld. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

U mag deze HTML-elementen en attributen gebruiken <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*