Mijn roman Zand in mijn ogen is verkrijgbaar als paperback en e-book bij iedere fysieke en online boekhandel in Nederland en Vlaanderen en via Bol.com. Kijk voor recensies bij Reviews, Hebban of Bol.com, of klik op Review schrijven als je zelf een review wilt achterlaten.
Zand in mijn ogen; één worden met je personage(s) (4/7)
Honderd jaar geleden, in de tijd dat de fictieve personages Pippa (*1913, Wenen) en Jaap (*1912, ‘s-Gravenhage) opgroeiden, werden kinderen vaak uit de wind gehouden, ze werden niet of slecht geïnformeerd en niet of nauwelijks meegenomen langs de paden van ziekte, dood en verraad. In ‘Zand in mijn ogen’ leidde dit bij de hoofdpersonages tot onverwerkte jeugdtrauma’s, levenslange geheimen en hechtingsproblemen.
Sinds de afronding aan de Schrijversacademie vormen Anne van Zwieten-van Geest, Lydia Verhoef en ik een schrijfgroepje. We schrijven samen, geven elkaar korte opdrachten en voorzien elkaars teksten van feedback. Klopt het wat er staat? Is het duidelijk, niet té? Is het geloofwaardig? Denkt een kind, of 80-plusser zo? Hoe zou een man dit zeggen? Moet zij echt zo naïef zijn, en hij zo onhandig? We ergeren ons aan het ene personage en houden van de ander.
En terwijl Anne binnenkort Vleugellam uitgeeft (ze schreef al Keerpunt en De Setarspeler), schreven Lydia en ik in brokjes door aan ons debuut, schertsend dat het schrijven van The Catcher in the Rye of Gone with the Wind ook 10 jaar in beslag had genomen. (bron).
We gaven elkaar nog meer opdrachten: Wat doet jouw personage als ze een briefje van tien vindt, wat ziet hij als hij zichzelf in de spiegel bekijkt, wat vindt ze van een bepaald kunstvoorwerp? Wat doet hij met een geheim, in vertrouwen verteld? Hoe word je één met je personage(s)? Schrijf je in de eerste, tweede of derde persoon? Ben je de alwetende verteller of werk je vanuit personaal perspectief? Mogelijkheden in overvloed.
Ik koos voor de eerste persoon voor zowel Pippa als Jaap, en liet ze om beurten aan het woord om het verhaal te mogen en kunnen vertellen vanuit hun gevoelsbeleving en hun perspectief.