De schrijfopdracht – november 2020
Fijn om je hier te zien! Dat je op deze pagina bent beland, betekent dat je de eerste stap naar je verhaal hebt gezet. Volg de verdere stappen hieronder en ervaar hoe leuk het is om te spelen met taal en ontdek dat ook jij kunt schrijven!
Je hebt nodig
Pen, papier, de afbeelding van het schilderij en een wekker.
Goed om te weten
Dit is een fictieve schrijfopdracht voor iedereen die het leuk vindt om te fantaseren en met taal een verzonnen tekst te creëren. Dus ook voor jou, de schrijver (in spe)!
Warming-up
Bekijk het schilderij hierboven goed. Het is een van mijn lievelingswerken van Jozef Israëls. Wie zijn die kinderen die je hier ziet? Wat doen ze daar? Wat is hun relatie tot elkaar? Zoeken ze iets of iemand? Hebben ze een naam? Probeer je eens in te leven in één van de kinderen. Wat ziet en/of denkt hij/zij van de situatie op het schilderij? Ziet of weet hij/zij misschien iets wat de schilder niet heeft vastgelegd? Omdat de schilder het niet de moeite waard vond of omdat het niet in zijn gezichtsveld viel? Fantaseer er zeker tien minuten op los. Schrijf alles wat je denkt, vindt, vermoedt of verzint op in steekwoorden. Je schrijft dus nog geen verhaal!
Omcirkel dan tien steekwoorden/associaties die je zéker terug wilt laten komen in je verhaal. Je mag er meer gebruiken maar soms is inzoomen op een paar details waardevoller voor je verhaal dan alles wat je hebt geassocieerd op te sommen in je tekst.
Schrijven
Zet een wekker op dertig minuten. Schrijf het verhaal waarvan jij denkt dat op dit schilderij vertelt wordt. Doe dit in de derde persoon (hij/zij). Geef de lezer het gevoel dat hij nu aanwezig is in het verhaal, daar op het strand, door – als het lukt – in de tegenwoordige tijd te schrijven. Als de tijd om is, ga je woorden tellen. Je tekst mag namelijk niet langer zijn dan 500 woorden, heb je er meer dan zul je moeten schrappen. Heb je er minder, dan hoef je niet aan te vullen, tenzij je dat zelf wilt. Schrappen is lastig, maar maakt je tekst altijd scherper. Kijk bijvoorbeeld naar overbodig geplaatste bijvoeglijke naamwoorden en dubbele zinnen. Staan er woorden en/of zinnen in je tekst die te mooi zijn om zomaar weg te gooien, sla ze dan op in een ander bestand. Ze kunnen altijd nog eens van pas komen in een van je andere teksten.
Delen
We nodigen je uit om je tekst te delen. Dit is natuurlijk niet verplicht maar wel leuk. Je mag je tekst als een reactie op dit bericht achterlaten of je mag het delen op je persoonlijke social media-kanalen (Facebook, Instagram of Twitter). Vergeet niet om de hashtag #ZoetermeerSchrijft te gebruiken. Zo kunnen we elkaar als schrijvers altijd terugvinden.
Tot slot
Veel succes en bovenal veel schrijfplezier! We kijken uit naar jullie strandverhalen!
Initiatief
Dit is een schrijfopdracht van Jacqueline van Zwieteren (Het Verhaal Achter) i.s.m. Bibliotheek Zoetermeer voor Zoetermeer Schrijft.
Foto: Kinderen der zee, Jozef Israëls, 1872.
Zie Rijksmuseum voor meer downloadbare werken uit hun collectie.